Tom Boonen Fiets!-ambassadeur portret

We kennen Tom Boonen allemaal als een van de beste eendagsrenners van zijn generatie. Hij werd wereldkampioen, twee keer Belgisch kampioen, won drie keer de Ronde Van Vlaanderen en vier keer Parijs-Roubaix.

Niet alleen dát hij zoveel won maar ook de manier waarop hij dat deed, maakt hem tot een icoon in de wielersport. Tom Boonen durfde voluit voor de aanval te kiezen en brak de koers open op momenten waarop de concurrentie dat net niet verwachtte. Denk maar aan zijn solo van meer dan 50 kilometer in Parijs-Roubaix of aan de versnelling op de muur van Geraardsbergen waarmee hij Philip Gilbert naar de overwinning piloteerde. Wie wil winnen moet durven verliezen, of zoals de tattoo van het hert op zijn rug suggereert: ‘ge got het of ge got nie’.

Ook wij bij Fiets! gaan voluit voor de aanval en kiezen voor de toekomst. We zijn dan ook maar wat blij dat Tom ons team versterkt als adviseur.

Tom, we kunnen zeggen dat je geen voorspelbare koerstactieken hanteerde en al vaak vroeg en aanvallend de koers durfde open te breken. Denk je er ook zo over?

Het was inderdaad mijn handtekening om niet altijd dezelfde tactiek toe te passen als in dezelfde wedstrijd het jaar voordien. Dat is ook wat Deceuninck Quickstep nog altijd probeert te doen. Er is niets zo gevaarlijk in topsport als voorspelbaar te zijn. Hetzelfde geldt voor ondernemen. Als je altijd hetzelfde blijft doen, ga je achteruit. Wanneer het juiste moment er is, moet je durven springen.

Tom Boonen Fiets!-ambassadeur portret

Koos je er daarom ook voor om met Fiets! In zee te gaan?

Ik geloof heel sterk in een fietsenwinkelnetwerk in België. Voor een land dat zo geïnteresseerd is in koers en fietsen zijn we eigenlijk nog geen groot fietsland, zeker niet in vergelijking met Nederland bijvoorbeeld.

Maar het begint wel te komen. Er is veel vraag naar elektrische fietsen, fiets leasing en alternatieve mobiliteit.


En waar zie je de meerwaarde van een bedrijf als Fiets!?

Mijn vader is al 25 jaar lang vertegenwoordiger voor een fietsmerk. Hij kent de wereld van de fietsenverkoop door en door en heeft een enorme bagage op het gebied van wat goed is en wat niet. Fietsenwinkels waren vaak kleine zaken die specifiek inzetten op de koersfiets.  Met de komst van de elektrische fiets is dit helemaal veranderd. Veel mensen die vroeger nooit geïnteresseerd waren in koers, geven ineens relatief veel geld uit aan fietsen. Ik denk aan de vele gezinnen die een elektrische fiets hebben of aan koppels die na een leven van hard werken, nu met pensioen zijn en fietsen kopen om zich samen te ontspannen. Dat vraagt ook een extra dienstverlening.


Wat bedoel je daarmee? Ook bij de bekendmaking van je samenwerking met Fiets! sprak je over service en klantentevredenheid. Waarom is dat zo belangrijk voor jou?

Ik denk dat wij bij Fiets! twee grote troeven in huis hebben. Enerzijds bieden wij als grote groep een ruim gamma kwalitatieve fietsen aan scherpe prijzen bieden, anderzijds beschikken al onze winkels over een eigen werkplaats waarmee we onze claim “zoveel mogelijk mensen zorgeloos laten fietsen” kunnen waarmaken. Want ook al wordt de fiets nu meer en meer gebruikt voor het woon-werk verkeer, het moet toch altijd iets blijven waar je ontspanning in vindt. We willen dat mensen ‘s ochtends ontspannen op het werk aankomen en ’s avonds met een lege kop écht kunnen thuiskomen.


Je gaat bij Fiets! als adviseur aan de slag, wat ga je precies doen?

Ik ga uiteraard advies verlenen over het gamma aan koersfietsen in de vier winkels die hierin gespecialiseerd blijven, maar ik zal ook actief betrokken zijn bij de keuze van de elektrische fietsen. Techniek en fietsen hebben mij altijd geïnteresseerd en daarom dat ik het ook zo graag doe.


Hadden ze niet beter Fabian Cancellara gevraagd om hen te adviseren in de fietsen met elektrische motor?

Euh…

Tom Boonen met Fiets! experten op de fiets

Nee serieus nu. Hoe sta je als ouder coureur ten opzichte van elektrische fietsen?

Eigenlijk heel positief. Als afscheidscadeau kreeg ik van Philippe Gilbert een Stromer (elektrische highspeed fiets tot 45km per uur, red). De fiets stond het eerste half jaar werkloos in mijn garage tot ik ineens besliste om hem eens te proberen. En wat ik gemerkt heb; het is gewoon superleuk. Als je een beetje trapt, rij je 45km per uur, je zweet niet en je hoeft er zelfs geen speciale kleren voor aan te doen. Dat maakt het voor mij een ideaal vervoermiddel voor korte afstanden.

Na je wielercarrière heb je je geconcentreerd op het autoracen. Hoe verenig je de auto met de fiets?

Het is moeilijk te verklaren maar er zijn enorm veel wielrenners én autopiloten die een liefde hebben voor zowel de fiets als de auto. Als je aan ecologische aspect denkt, moet er natuurlijk een enorme stap gezet worden naar nieuwe vormen van mobiliteit en is de auto de laatste jaren een beetje een zwart beest geworden. Maar het racen, de techniek en het plezier van het rijden zijn vergelijkbaar.


Wil dat dan zeggen dat je meer en meer afstand neemt van de wielerwereld?

Nee, integendeel. Na mijn wielercarrière heb ik ervoor gekozen om ook andere mogelijkheden en interesses af te tasten. Ik rijd dit jaar het Belcar Endurance Championship (het Belgische autoracekampioenschap, red) waar ik in een echt topteam zit en mee kan doen voor de seizoenstitel. Maar de liefde voor de fiets is altijd gebleven en ik ben ook altijd blijven fietsen. Toen ik een tijdje terug op bezoek was in de E3-prijs Harelbeke, voelde dat echt goed. Mijn betrokkenheid als adviseur bij Fiets! geeft me datzelfde gevoel. Het is toch altijd een beetje thuiskomen.