De vraag: kunnen drie ‘meisjes’ van middelbare leeftijd met minimale fietservaring van Knokke naar Antwerpen fietsen? 

Het antwoord: Yes, we can! 

de Velovampen

Ons prille groepje, dat we de ‘velovampen’ noemen (voor alle duidelijkheid: we zijn alle drie fortysomething, en nemen onszelf niet te serieus), had nog maar een drietal ritjes van 50-65km achter de kiezen toen we dachten: wij willen meer! Wij willen van zee naar huis fietsen! Iedereen verklaarde ons voor gek. 

De eerste keren gingen we op pad met één bidon water en één Grany koek. Daarmee zouden we er nu niet komen.
Hans van Fiets! Antwerpen gaf ons WCup voeding: gels, bars, drinkpoeder en een cafeïneshot als ultiem redmiddel. En het advies: eet en drink voor je honger krijgt. 

Gewapend met een lijstje van fietsknooppunten en aangemoedigd door man en drie kids, vatten we de tocht aan. Met een klein zonnetje en 20°C waren de weersomstandigheden ideaal, of toch bijna. Iedereen had ons verzekerd dat we van aan de zee de wind in de rug zouden hebben. 
Helaas, de eerste 30km hadden we een (af en toe stevige) tegenwind, blijkbaar hadden we bij de weergoden onze ‘gunstig-weer-chips’ opgebruikt…

Maar daarna ging het eigenlijk heel vlot – we zijn in één ruk doorgereden, weliswaar met enkele korte drink-, eet- en sanitaire stops.
We zijn natuurlijk niet meer piep, dus rug en knieën speelden ons soms parten, maar dat ultieme cafeïne-shot van Hans hebben we niet nodig gehad! 

Nog energie zat dankzij WCup voeding    Langs mooie routes   met fiets in voetgangerstunnel 

Achteraf genoten we van een welverdiende gin tonic

Welverdiend, toch?

Wat hebben we geleerd?

-       Fietsknooppunten zijn top, als je goed let op de bordjes. Mooi ook, langs velden en boomgaarden en door bossen. Nadeel is wel dat je vaak op kleine paadjes belandt met veel bochtjes en oversteekplaatsen. Snelheid kan je daar niet echt maken. 

-       Zorg voor twee bidonhouders. Ik had een extra bidon in een rugzakje, maar dat rijdt niet zo comfortabel (dankjewel Vicks en Dox om de rugzak af toe over te nemen)

-       Bars zijn lekker – gels zijn vies (maar slik je ook zo door), dat poeder in het water is ok, maar af en toe wil je eigenlijk gewoon water drinken. Maar al dat extra krachtvoer zorgt er wel voor dat je zonder een uitgebreide eet-stop gewoon kan doorrijden.

-       Ik wilde de rit opnemen op Strava. Helaas bleek dit verslindend te zijn voor de iPhone batterij – na 65km was het gedaan: ik had wellicht van bij het begin alle andere functies moeten uitschakelen? De TomTom fietscomputer van Vicks kon de rit gelukkig wel aan, zie hier het bewijs:

TomTom fietscomputer    Fietsknooppunten


Volgende uitdagingen 


-       Eindelijk met klikpedalen leren fietsen

-       Via een snellere route deze afstand in kortere tijd halen

-       De Mont Ventoux beklimmen?