De ketting is sinds het bestaan van de fiets niet meer weg te denken. Toch vond de laatste jaren net rond dit component één van de grootste vernieuwingen plaats.

Zeg nu zelf. Wie vindt het een leuk werkje om tijdens een ontspannende fietstocht te pas en te onpas deketting terug op te moeten leggen? Laat staan om met zwarte, vette vingers op je bestemming aan te komen. Riemaandrijving is de vrij recente oplossing voor deze ongemakkelijke problemen en is intussen niet meer weg te denken uit het actuele fietsenaanbod.

Trek Allant+ 9 riemaandrijving

Riemaandrijving is stil, schoon en bijzonder duurzaam. De riem hoeft niet gesmeerd te worden en loopt bijzonder soepel. Met dit systeem kunt u de fiets gerust wegzetten na een lange tocht door weer en wind om vervolgens de fiets een paar dagen later weer te pakken voor de volgende tocht. 

We hebben nog meer voordelen van riemaandrijving versus de traditionele ketting voor je opgesomd: 

Schoon en handig

Eén van de grootste voordelen van aandrijving met een riem is dat je deze niet hoeft in te smeren. Gedaan met vette vingers dus. Ook het risico dat je tijdens je fietstocht moet afstappen om de riem terug op te leggen is er niet. Je kunt de fiets na een lange tocht gerust wegzetten en zonder onderhoud aan de ketting de volgende keer weer als nieuw gebruiken. 

Duurzaam

Op riemaandrijving kun je gemiddeld 4 keer langer vertrouwen dan een op een traditionele ketting. Ook de levensduur van de snaar van de riem houdt nagenoeg constant dezelfde spanning, waardoor je deze niet hoeft bij te stellen.

Efficiënt wegens lage rolweerstand

Het rendement bij een ‘gewone ketting’ kan snel verminderen door vuil en/of slijtage. Wanneer een riem vuil begint te worden, heeft dit echter geen effect op de soepelheid tijdens het rijden. Het tandprofiel en de soepele carbon draden zorgen er namelijk voor dat de vermogensoverdracht net zo sterk is als bij een gewone ketting. De efficiëntie blijft enorm hoog, schoongemaakt of niet. 

Cowboy riemaandrijving

Licht en stil

Krakende of piepende gelijken zijn bij een ketting te wijten aan de metalen die zich over elkaar bewegen. Een riem bestaat uit een dunner kunststof, wat zorgt dat je geruisloos kunt voortbewegen. Een riem weegt 75 gram terwijl een fietsketting ongeveer 250 gram weegt. 

Ondanks de vele voordelen zijn er ook enkele nadelen: 

Een tandriem is niet te repareren. Eens het tandwiel breekt, dan is het aan vervanging toe. Daarnaast is de tandriem ook niet universeel beschikbaar voor ieder type fiets. Enkel bij dichte versnellingsnaven (Pinion of Fohloff) kan de riem verwerkt worden, aangezien deze enkel samen kan werken met een afzonderlijk voor-en achterblad. 

Ook het frame van de fiets moet hierop afgestemd zijn. Als je een fietsketting omlegt dan maak je de ketting eerst los, om hem vervolgens rond het voorblad en de cassette te halen. Een tandriem is echter één geheel en kan je dus niet zomaar loskoppelen. Je riem moet dus door het frame heen. 

De meeste tandriemen zijn vrij prijzig, te verklaren door de hoge kwaliteit en duurzaamheid. 

De kans bestaat dat jouw riemaandrijving zorgt voor een piepend lawaai. Dit kan door de slijtage zijn maar ook omdat de uitlijning van de riem niet perfect (meer) is. Zelf kun je de uitlijning even nakijken en het probleem mogelijks verhelpen. Siliconespray of een likje vaseline kan vaak al wonderen doen. Draai de riem hierbij eventueel om.

Helpt dit niet? Breng hem dan binnen in één van onze werkplaatsen en dan lossen wij het probleem voor jou op! 

Reacties (0)

Nog geen reacties

Nieuwe reactie

Onze website maakt gebruik van cookies. Wil je deze uitschakelen of meer info krijgen of de werking, bezoek dan onze cookie policy.
Door deze melding weg te klikken staat u ons gebruik van cookies op uw browser toe.