We vroegen aan vier Fiets!-ers om de Hiron 500 te testen op verschillende criteria. Ze hadden enkele dagen de tijd om de fiets te ontdekken tijdens woon-werkverkeer of een fietstochtje met het gezin of vrienden.

Benieuwd wat ze ervan vonden? Lieve, Tim, Veerle en Marc delen hun ervaring!

Review Hiron 500

© Lieve - testpersoon Hiron 500

Toen ik de fiets voor het eerst zag, was mijn eerste gevoel perfect. Het was een mooie fiets, prachtig kleur en een stevig kader. Het zadel zat zeer comfortabel, ik kon een rechte houding aannemen en het stuur voelt aangenaam in de hand. Bij iets langere ritten boven de 80 kilometer had ik wel wat zadelpijn. Het stuur begint ook iets zwaarder te wegen in de hand, vooral bij draaibewegingen. De wendbaarheid van deze fiets is zeer goed en ik had ook een zeer veilig gevoel bij het fietsen. Ik heb geen enkel probleem gehad om tijdig te remmen bij onverwachtse hindernissen. 

Het is een ideale fiets om boodschappen mee te doen, aan het stoeltje vanachter kan je perfect twee tassen hangen. Ik heb dat ook gebruikt om mijn picknick, drank en regenkledij in op te bergen.

" Perfecte fiets om zowel te gebruiken als stadsfiets, om boodschappen te doen maar vooral voor langere afstanden tijdens een fietsweekend of fietsvakantie."

Review Hiron 500

© Lieve - testpersoon Hiron 500

De actieradius van de fiets is verbluffend! Zelfs na een rit van 102,3 km met een afwisselende schakeling tussen Eco, Tour, Sport en Turbo bleef er nog een kilometer bereik over van 17 kilometer op de Turbostand. Vergeleken met de batterij van mijn vriend, die met een Koga 500 fietst, was het bereik van de Hiron 500 bij het beëindigen van de fiettocht hoger dan die van de Koga. 

De integratie van de batterij is mooi verwerkt in het frame maar dat maakt de fiets ook wel iets zwaarder in vergelijking met een e-bike met een batterij onder een bagagerekje. Bij het verwijderen van de batterij moet je wel opletten dat je het kleine zwarte plastieke stukje niet verliest. 

Mijn besluit is dat dit een perfecte fiets is om zowel te gebruiken als stadsfiets, om boodschappen te doen maar vooral voor langere afstanden tijden een fietsweekend of fietsvakantie. 

Review Hiron 400

© Tim - testpersoon Hiron 500

Het eerste gevoel toen ik op vrijdag op de Hiron 500 kroop was dat ik best trots was om met dit stukje technologie te mogen rijden. De robuuste look van de fiets gaf me het gevoel de wereld aan te kunnen en zo ging ik er ook mee aan de slag. 

Meestal fiets ik vrij functioneel van punt A naar punt B maar nu waren geïmproviseerde omwegen zeker geen probleem. Zeker niet toen ik op de display het bereik bij elke ondersteuningsmodus ontdekte! 

Voor mij is het met mijn 1m92 belangrijk om een goede zithouding te hebben. Na een langere rit kan ik wel eens last hebben van mijn rug. Na mijn rit hand ik echter nergens last van en dat is niet slecht voor een 41-jarige. Het zitcomfort van het zadel vond ik goed, enkel bij het nemen van vluchtheuvels is er misschien een tikkeltje vering nodig (of vergelijk ik nu teveel met de vering van mijn mountainbike?). 

Het stuur vind ik een pareltje: je handen rusten er erg op door de vorm van de stuurstanden en handvaten. Ik vind dit echt wel een ontdekking. Het is natuurlijk logisch wanneer je minder zelf de kracht moet ontwikkelen om vooruit te gaan en je bijvoorbeeld niet hoeft tenijpen of te treppen aan je stuur. 

Ik heb er ook boodschappen mee gedaan; we kochten er zowaar een bed mee! En bij dat bed hoorden ook al de lakens en een matras beschermer en die kreeg ik op het stevige rek van de Hiron 500 perfect mee. Het was wel even trekken aan de sterk spannende rekker maar alles gaf gedurende een rit met wisselende parcours geen kick. De stabiliteit van de fiets laat het ook toe om een boodschappentas aan het stuur te hangen maar ik weet niet als elke fietser daar achter staat. Je kan er zeker ook nog fietstasen aanhangen dankzij de stevigheid en robuustheid van deze fiets.

" De robuuste look van de fiets gaf me het gevoel de wereld aan te kunnen. "

Review Hiron 400

© Tim - testpersoon Hiron 500

Ik reed op kleine wegen en smalle paadjes en kon zowel bij hoge als bij lage snelheid genieten van een uitstekende wendbaarheid. Enkel toen ik eens moet omdraaien op een wegel speelde het gewicht van de fiets me een beetje parten. Ook bij het bestijgen van een trap aan de zijkant van een brug is het gewicht van een e-bike een uitdaging

Het veiligheidsgevoel was bij mij steeds heel groot. De fiets is stabiel, wendbaar en heeft goede remmen met korte remafstand. Het enige dat misschien niet helemaal veilig was, was mijn topsnelheid van 44 km per uur die ik haalde wanneer ik van de brug reed? 

Over de display was ik ook erg tevreden, ik kon er duidelijk de actieradius van de Hiron 500 op raadplegen. Bij de ECO-stand was de actieradius uiteraard het hoogst en naargelang je veranderd van stand, zie je het uitgedrukt in aantal kilometer. En dat vind ik interessant bij langere ritten. De radius wordt aangepast aan de toestand van het wegdek: kasseiwegels ten opzichte van nieuwe asfaltwegen hebben dus wel degelijk een zichtbare invloed. Daarnaast kan je ook gewoon lang fietsen met deze Hiron 500.

Ik ben fan van het design, het oogt sportief en de vernuftige manier om de batterij in de fiets te steken draagt daar zeker aan bij. Daarnaast zorgen de kleuren voor een look waar je enkel trots op kunt zijn. 

Mij conclusie is dus dat de Hiron 500 een topfiets is en uitblinkt op verschillende vlakken. 

Review Hiron 400

© Veerle - testpersoon Hiron 500

Vorige week vrijdag kwam ik aangesnord op mijn stalen ros tot Fiets! Merksem. Ik kreeg een fijne begroeting en de fiets werd al meteen geïntroduceerd. Onmiddellijk voelde ik een verschil met mijn eigen fiets toen ik een oefenritje op de parking maakte. Na wat aanpassingen aan het zadel en het stuur, reed ik terug naar mijn werk. Ik moest wel even wennen aan het stuur dat toch wel vrij zwaar aanvoelde maar met een gevoel van volle gas vooruit en haren wapperen in de wind, voelde ik me als een jong veulen. Ik genoot van het comfort en de stilte van de fiets. Het was zo fijn om ergens aan te komen zonder al te veel lichamelijke inspanningen. En nóg fijner was het om die avond thuis te komen en niet moe in de zetel te moeten ploffen van het vele trappen. 

Zaterdag was ik al vroeg uit de veren om met mijn oudste dochter op stap te gaan, zij op haar e-bike en ik op de Hiron 500. De stand ECO was perfect voor dit tochtje, het voelde niet te snel maar toch heel comfortabel. In de middag bond ik mijn fietszakken van achter op de bagagedrager en reed ik naar de winkel. Mijn angst was wel of de fiets na het winkelmoment er nog ging staan, ik had hem vastgemaakt met een extra fietsslot, maar je weet maar nooit... Gelukkig, mevrouw Hiron stond nog braaf te wachten. Ondanks de boodschappen in de tassen, voelde de fiets helemaal niet zwaarder belanden. Dat is een groot verschil met mijn eigen elektrische fiets. Zaaaaaaaalig gewoon. 

" Met een gevoel van volle gas vooruit en haren wapperen in de wind, voelde ik me als een jong veulen. Ik genoot van het comfort en de stilte van de fiets. "

Review Hiron 500

© Veerle - testpersoon Hiron 500

Zondag was ik van plan een stevig ritje te maken maar door omstandigheden is het maar een kort tochtje geworden, maar wel ééntje waar ik alle versnellingen eens heb uitgeprobeerd en wat meer heb proberen te wennen aan het toch wel zwaardere wendbare stuur. Aan het gevoel van veiligheid heeft het me zeker niet ontbroken en dat ontdekte ik vooral op maandag toen ik naar mijn werk fietste. Ik denk dat het aan de dikkere banden ligt, dat ik aanvoelde dat de fiets goed op de weg ligt. Toen ik gewind de brug over kon fietsen en dit zonder al te veel moeite. Ik was die dag veel minder lang onderweg en arriveerde fit en niet bezweet. 

Voor het werk ben ik vaak onderweg, dus ook daar heb ik die dag wel wat voor rondgefietst. Hoe gek het ook klinkt, het was zo fijn elke keer weer terug op de Hiron te kunnen springen. Het voelde aan alsof de fiets elke keer weer trouw op me stond te wachten. Ik heb die dag een aantal kilometers afgelegd waardoor ik aan de fiets gehecht raakte. Het was dan ook jammer dat ik me dinsdag moest haasten om de fiets op tijd terug af te geven en in te ruilen voor mijn eigen ros. Ik heb die laatste rit ook nog een alle standen uitgeprobeerd, vooral de hoogste versnelling omdat ik op tijd in de winkel moest geraken en er nog even van genoten dat het fietsen zo moeiteloos ging. 

Ook al was het voor mij niet het meest geschikte weekend om de fiets uit te proberen, toch ben ik blij dat ik deze kans heb gekregen en ben ik Fiets! er heel dankbaar voor. Het was echt een fijne ervaring. 

Hiron 500 is een stevige stoere fiets die zeker mag gezien worden, heel comfortabel om op te zitten en het stuur kan ook aangepast worden aan je eigen voorkeuren. En ik ben van mening hoe meer je erop rijdt, hoe vertrouwder de Hiron aanvoelt en je deze niet meer wilt missen. En als ik een minpuntje mag zeggen zou dit het zwaardere stuur zijn. Tijdens het weekend heb ik 80 km afgelegd, er konden nog wel wat kilometers bij vooraleer ik de batterij terug zou opladen, dus daar kan ik niets van zeggen. Een volgende keer misschien?

Ik ben trouwens volop aan het nadenken over het aanchaffen van de Hiron 500 maar ik laat het nog even bezinken. 

Na mij ingeschreven te hebben voor een wedstrijd van Fiets! voor een testweekend kreeg ik een 10tal dagen later de melding dat ik bij de gelukkigen was. Ik besloot de fiets te gaan testen in het Leuvense. Een mooie heuvelachtige streek waar elektrische ondersteuning goed van pas zou komen. 

Vrijdag in de vroege voormiddag was het dan zo ver. Ik kreeg deskundige uitleg, die als nieuweling goed van pas kwam. Nog even de fiets op mijn lengte afstellen en weg was ik. De fiets zag er robuust en kwalitatief uit. Eerst probeerde ik voorzichtig de remmen, ligging, wendbaarheid en gewicht uit. Na een ritje van een tiental kilometer, was er al een grondig vertrouwen. Enkel de omzichtigheid om te blijven trappen bij het schakelen bleef een aandachtspunt. 

Voor zaterdag had ik op fietsnet.be een tocht uitgestippeld met vertrek en aankomst aan het provinciaal domein van Kessel-Lo. Al na een tweetal kilometer kon de ondersteuning zijn nut bewijzen om de eerste heuven op te rijden. Continu steil klimmen was aan de orde en daarbij was het een uitgelezen kans om de verschillende ondersteuningen te vergelijken. Ik was zeker onder de indruk van de elektrische hulp, die was zeer welgekomen want ik had de indruk dat het een tocht was waar je drie kwart van de tijd moest klimmen.

De tocht op zondag kreeg een doel; mijn moeder in het woonzorgcentrum in Steenokkerzeel bezoeken en in een lus terug naar het Leuvense. Het werd een mooie tocht waarbij de ondersteuning vooral bij tegenwind werd ingeschakeld of als alternatief voor een haas bij langere rechte stukken langs de vaart. Ook nu bleek de fiets een betrouwbare bondgenoot.
 

" Ik was zeker onder de indruk van de elektrische hulp, die was zeer welgekomen want ik had de indruk dat het een tocht was waar je drie kwart van de tijd moest klimmen. "

Voor de maandag stond er, na een dagje werken, een kleiner toertje op het programma. Weer veel geklim in het begin, nadien de buurt even verkennen. Hier had ik een minder leuke ervaring, hoewel ik trapte bij het schakelen liep de ketting er af. Ik heb de fiets dan maar omgekeerd en de ketting gemakkelijk kunnen maken. Ik heb nog steeds geen verklaring maar het was maar een eenmalig voorval. 

Bij het binnen brengen van de fiets was men nieuwsgierig naar mijn ervaring. Ik liet mijn enthousiasme blijken, maar vertelde wel dat ik beter om een vrouwenfiets gevraagd had. Een lage instap zou, op mijn leeftijd, het gemakkelijker hebben gemaakt. Ook zou ik voor een ander zadel kiezen, dit voelde al snel oncomfortabel gaan. Maar dat is een onderdeel dat je bij elke fiets best op je eigen voorkeur afstemt. 

Bedankt Fiets!, tegen mijn pensioen zal ik zeker de aankoop van een elektrische fiets overwegen, zeker als ik tegen dan een veilige bergplaats bemachtigd heb. De Hiron 500 zal dan een ernstige kandidaat vormen. 

Ontdek de HIRON 500 in onze webshop of kom hem testen in één van onze winkels.
Ook benieuwd wat de Fiets!ers van de HIRON 400 vonden? Lees de reviews.

Reacties (0)

Nog geen reacties

Nieuwe reactie