Heb je de voorbije zomermaanden op de fiets doorgebracht, haal je hem na een lange break terug van onder het stof of wil je gewoon zorg dragen voor je fietsmaatje?

Hoe staat het met het profiel van je banden? Kunnen je remmen jou nog uit een gevaarlijke verkeerssituatie redden? Na het lezen van onze 'doe-het-zelf' onderhoudsgids is/blijft je fiets rijklaar en wordt de levensduur verlengd. 

Achterwiel en versnellingen met modder en gras

Poetsen, kuisen, proper maken

Laten we beginnen bij het begin, namelijk bij het proper maken van de fiets. Wacht hier na je fietsrit niet te lang mee en gebruik warm water (geen afwasmiddel). Zo voorkom je blijvende schade komt aan het frame. Poets ook je velgen steeds eens met een droge, propere vod. Dit is zeker belangrijk bij fietsen met velgremmen.

Om het kader beter proper te houden en het in de toekomst makkelijker te poetsen, kan je ook polish gebruiken. Polish legt een dun laagje op je frame dat vuil  afstoot en je fiets beter beschermt. Dit hoef je zeker niet iedere keer te doen. Let wel op; als er polish op de schijven van je schijfremmen of op het remoppervlak van je velgen komt, dan gaat het mis. Breng de poets daarom eerst aan op een proper doek en behandel daarmee je frame. Polish kun je halen in één van onze winkels.

Bij het kuisen kun je zeker gebruik maken van een tuinslang, probeer een hogedrukreiniger te vermijden. Hiermee blaas je nogal snel het vet uit je lagers. Zorg als laatste stap er voor dat je fiets zeker droog is en er geen zeepresten meer overblijven. 

Fietsframe wordt proper gemaakt met warm water en een borsteltje

Daarnaast is het belangrijk om steeds je fietsketting, tandwielen en derailleur te ontvetten. Laat de ontvetter even inwerken. Ga dan je ketting kuisen met een borsteltje zodat het meeste vuil zeker weg is. Spoel de ketting met water en ga ze daarna smeren. Wacht wel eerst tot je ketting mooi is opgedroogd vooraleer je ze smeert. Bij een teveel aan olie verwijder je deze best met een gewone vod om te voorkomen dat je ketting sneller vuil zou worden. Veel smeerolie doet meer slecht dan goed, ga altijd zuinig om met smeermiddelen! 

Eens dit achter de rug is, ga dan aan de slag met de volgende stappen: 

De banden en wielen

Zijn je banden nog genoeg opgepompt? Banden met een lage druk zorgen voor extra rolweerstand, wat de actieradius van je fiets aanzienlijk verkleint en daarenboven de kans op lek rijden enkel vergroot. Meestal staat op de band hoeveel druk er in moet. 

Op naar de wielen. Laat ze eens goed draaien. Staan deze nog goed recht? Zie je één of meerdere spaken die het hebben begeven, of zijn er een aantal spaken die niet meer de juiste spanning hebben? Als dit het geval dan kom je best eens langs in één van onze winkels want dit is geen evidente klus. 

Middenmotor van een elektrische fiets van het merk Bosch op Trek fiets in actie

Wanneer je velgremmen hebt controleer je deze velgen best ook eens want als je remrand hol is geworden dan is het belangrijk deze te vervangen. Doe je dit niet, dan kan je wiel het begeven tijdens het remmen en dit is levensgevaarlijk. Een velg is meestal wel niet versleten na een aantal duizend kilometers, dus dit is iets voor op de lange termijn. 

De remblokken

Bekijk ook altijd eens je remblokken. Dit is van vitaal belang om je veiligheid te garanderen. 

  • Bij velgremmen kan je de remblokjes er makkelijk uithalen. Bekijk dan of er niet teveel troep tussen zit en maak deze proper. Probeer ook indien nodig kleine steentjes etc. uit het rubber te prutsen met een priem. Zijn ze ongelijk afgesleten of is er nog onvoldoende remrubber? Dan zijn ze aan vervanging toe. De kans is groot dat als je remblokjes er nogal versleten uitzien, je ook eens best je velgen oppoetst. De zwarte, zeer vuile smurrie op je velgen zorgt er enkel voor dat je remblokjes sneller zullen verslijten. Het ziet er bovendien niet uit. Je velgen oppoetsen doe je best regelmatig.

Bijstellen van de Shimano velgrem
  • Heb je schijfremmen, dan is het belangrijk dat je ook steeds de slijtage van je blokjes in het oog houdt. Je kan perfect recht op je remhoef je twee remblokjes zien aan weerskanten van je schijf. Belangrijk is dat je nog meer dan voldoende remmateriaal ziet vooraleer het metalen plaatje van je remblok in contact komt met je schijf. Hiermee heb je niet enkel géén remkracht, maar ben je bovendien je remschijf aan het beschadigen. Het is een probleem dat we in onze eigen werkplaatsen vaak terugzien. 

  • Piepende remmen kunnen een teken zijn van vettige of vuile remblokjes of schijven. Je kan je remblokjes er relatief eenvoudig uithalen. Haal eerst je fietswiel uit de fiets, dan het veertje van de splitpen of de vergrendelingspen van je remblokken. Trek daarna dan je splitpen er uit. Je kunt nu eenvoudig de remblokjes naar boven toe eruit trekken. Maak ze schoon met remreiniger en droog ze goed af. Schuur ze daarna lichtjes op. Poets desnoods ook je remschijf op.

Voelen je remmen niet meer veilig en te langzaam aan? Dan moet je ze waarschijnlijk laten ontluchten. Door te ontluchten haal je letterlijk lucht uit de leidingen die jouw hydraulische schijfremmen minder krachtig maken. Met een ontluchtingskit kan je dit makkelijk gewoon zelf doen. 

De kabels

Merk je dat het schakelen stroever verloopt? Dan is de coating van je kabels waarschijnlijk versleten. De coating zorgt voor de soepelheid. De staaldraden in je buitenkabels kunnen ook gaan roesten. Als er hier beschadiging is, kan je deze best gaan vervangen anders kan deze gaan breken of opensplijten. 

Gazelle e-bike met Bosch middenmotor

De ketting en het kettingblad

Je ketting gaat normaal gezien tussen de 3000 en de 6000 km mee. Je kan de slijtage makkelijk opmeten door een kettingmeter. Deze zal door de schakels in je ketting vallen als ze te ver uitgerekt is. Een propere ketting zal langer meegaan dan een vuile ketting. De slijtage van je tandwielen kan je ook makkelijk in het oog houden. De tanden horen aan de bovenkant mooi plat en symmetrisch te zijn. Ook hier geldt, hoe netter, hoe langer alles zal meegaan. Een voorste tandwiel gaat normaal gezien enkele duizenden kilometers mee. De kleinere tandwielen achteraan zal je sneller moeten vervangen.

De lagers

Alle lagers kunnen na verloop van tijd speling gaan vertonen. Bij veel wielen en lagers in het frame kan speling niet direct kwaad doordat er gebruik gemaakt wordt van industrielagers. Toch is het zeker aan te raden om ze af en toe te vervangen want een versleten lager maakt jouw efficiëntie namelijk een stuk lager. 

De belangrijkste lagers om te controleren zijn de balhoofdlagers, trapaslagers en wiellagers.

  • Bij de balhoofdlagers knijp je je voorrem in en beweeg je je stuur naar voren en achter. Voel je speling? Dan moet je misschien je balhoofdlager vervangen. Mogelijk ben je met een kleine afstelling van je balhoofd ook al een pak verder op weg.
  • Bij je wiellagers kun je ook je remmen inknijpen en zijwaarts op en neer duwen. Voel je een klik? Dan zit je fietswiel er niet goed in, of je lagers zijn versleten. Je merkt dit ook als je wielen ‘korreliger’ lopen da anders.
  • De trapaslager kun je controleren door je crankarm stevig vast te houden en wat heen en weer te trekken. Voel je hier een klik? Dan is het tijd je trapaslagers te vervangen.

De accu van je e-bike

Rijd je op een elektrische fiets dan weet je waarschijnlijk dat de accu één van de gevoeligste onderdelen is.

Accu van een e-bike

Bij lage temperaturen kan de capaciteit teruglopen, wat gevolgen heeft voor de actieradius. Wil je in winterse temperaturen fietsen, dan is het raadzaam de accu steeds te verwijderen na het fietsen en op een warmere plaats te leggen (kamertemperatuur). Plaats pas kort voor vertrek je accu terug in de e-bike. Lees hier meer over de batterij van je e-bike.

Bij het laden van de accu geldt hetzelfde: de lithium-ion-cellen moeten bij kamertemperatuur worden opgeladen. E-Bikes kunnen ’s winters zowel binnen als buiten staan, zolang ze tegen sneeuw en regen beschermd zijn. Een garage of kelder is het beste. Wie zijn e-Bike onder de carport of in een onverwarmde schuur stalt, mag dus zeker niet vergeten zijn accu te verwijderen en deze bij kamertemperatuur op te slaan. Accu’s van e-Bikes die de hele winter niet worden gebruikt, moeten ook worden verwijderd en met ongeveer 30 tot 60 procent laadcapaciteit op een droge, niet al te koude plaats worden bewaard.

Meer over het onderhoud van je e-bike lees je hier.

Is je lijstje afgerond? Dan ben jij volledig klaar om de wijde wereld in te trekken met jouw partner in crime. Gaan een aantal kwaaltjes jouw petje te boven? Geen nood, kom dan langs naar onze werkplaats in jouw buurt en vraag voor een complete check. Zo kan je met een gerust gevoel de weg op!