Dat fietsen gezond is, is al lang geen geheim meer. Maar wat zijn nu de rechtstreekse gevolgen voor jouw lichaam en geest als je fietst? Als stimulans om te beginnen fietsen of vaker de fiets te nemen hebben wij 9 argumenten samengevat.  

Genieten van de natuur met de e-bike

1. Fietsen houdt je jong

Dermatologen deden onderzoek naar het effect van fietsen op de huid. Hieruit bleek dat de combinatie van buitenlucht met beweging de circulatie van het bloed versnelt. Dit zorgt ervoor dat er een hoger gehalte zuurstof en voedingsstoffen aangevoerd wordt en dat gifstoffen sneller het lichaam verlaten. De huid produceert meer collageen door deze bewegingen wat ervoor zorgt dat de huid strak blijft en de rimpels wegblijven.  

2. Je hersenen draaien op volle toeren

De bloedcirculatie neemt niet enkel toe in de huid maar ook in de hersenen. Ze ontvangen meer zuurstof waardoor je een scherp, helder en een beter geheugen krijgt bij ouder worden. Maar ook jongeren ondervinden hier al voordeel van, zo creëren ze betere en snellere denkprocessen, waardoor plannen, redeneren en problemen oplossen een stuk makkelijker gaat. 

3. Weg met die stress

Stress op het werk? Dan kan fietsen dé oplossing zijn om te ontspannen. Als je minstens één keer per week naar het werk fietst, verlaag je de kans op stress met 20% dan iemand die elke dag met de auto pendelt. Commuters die vier keer per week de fiets naar het werk nemen, verlagen het risico op stress met max 52%! Fietsen (maar ook sporten in het algemeen) verlaagt de hoeveelheid cortisol en adrenaline in je lichaam, die stress veroorzaken. Daarnaast heeft het een positief effect op je stemming, het creëert ruimte in je hoofd en je wordt er aanzienlijk vrolijker van. 

Man geniet van de natuur op de fiets

4. Verlaag de kans op diabetes

Jammer genoeg neemt het aantal diabetes-patiënten ieder jaar toe. Om type 2 van diabetes te verhelpen, kan fietsen een belangrijke rol spelen. Deze gradatie vereist in de meeste gevallen enkel een uitgebalanceerd dieet en lichaamsbeweging. Onderzoekers bevestigen dat fietsen één van de sporten is die het meest geschikt blijkt voor diabetespatiënten. Dat komt omdat er een repetitieve en constante aerobe activiteit is. Tijdens het fietsen wordt 70% van de spiermassa gebruikt die zich in de onderste ledematen bevindt. Maar dat is niet alles.

Fietsen is een niet-traumatische sport, de spieren kunnen sneller herstellen en dat geeft de mogelijkheid om langere afstanden af te leggen dan andere sporten. Tijd om op de fiets te springen!

5. Je slaapt beter en dieper

Om rusteloze nachten tegen te gaan, kan je maar beter gaan sporten. Fietsen is dé manier bij uitstek om beter, vaster en fijner te slapen. Een half uur fietsen zou de tijd om in slaap te vallen al verkorten. In de meeste gevallen slaap je ook langer.

Aangezien fietsen (meestal) in open lucht is, heeft dit enkel positieve gevolgen voor je gezondheid. Je bent buiten, in het daglicht, waardoor je lichaam een beter bioritme ontwikkelt. Je lichaam zal ’s avonds sneller moe zijn, wanneer het donker wordt. Daardoor val je beter in slaap en zal je ook rustiger slapen. 

Vrouw slaapt met hond op het bed

6. Bye bye overtollig lichaamsvet!

Wil je wat overtollig vet kwijt? Dan is fietsen een goede manier om dit doel te bereiken.

Een half uurtje fietsen zet de vetverbranding al stevig aan het werk! Niet enkel tijdens, maar ook na het fietsen gaat de vetverbranding gewoon door. Dat komt door de toename van de actieve spierweefsels. Om op een efficiënte manier vet kwijt te spelen, rijd je best op een gemiddeld tempo. Ga niet te hard, want dan verbrand je meer koolhydraten dan vet. Zeer langzaam fietsen laat je lichaam niet genoeg werken, waardoor dit weinig of geen effect zal hebben. 

7. Hello gespierd lichaam

Fietsen wordt vaak gezien als cardio, maar deze sport is ook heel goed voor de opbouw van spieren. Je zet primaire spieren als de quadricpes (de voorkant van de dijen), hamstrings (de achterkant van de dijen), kuiten, heupspieren, kontspieren en de voeten in actie.

Daarnaast zijn er ook enkele spieren die ter ondersteuning dienen. De buikspieren, armspieren, rugspieren, borstspieren en schouders houden de rest van het lichaam overeind. Deze spieren worden dus heel wat minder hard getraind. Kortom, fietsen helpt om je benen en achterste strak te houden.

Wist je dat de kans op blessures tijdens het fietsen miniem is. Je belast je spieren en gewrichten minder dan met bv. hardlopen, terwijl de effecten zeker even sterk aanwezig zijn.

8. Het is een sociale bezigheid

Wanneer je in groep fietst, is dit de ideale gelegenheid om wat bij te praten, lachen of te luisteren. Vraag dus aan vrienden, collega’s of familie als ze samen met jou willen genieten van fietstochtjes in de vrije tijd of naar het werk. Om je emotioneel goed te ontwikkelen, is het belangrijk om sociale contacten te hebben. Daar kan een fietstochtje dus makkelijk bij helpen! 

Koppel op Corinta e-bikes

9. Zeg vaarwel tegen files

Last but not least! Stel je voor, je staat stil met de auto in de spits midden in de stad. Een route van normaal 10 minuten, duurt nu 45 minuten. Stresserend niet?

Stel je dezelfde situatie voor. Jij zit op de fiets, en steekt zorgeloos alle stilstaande auto’s voorbij. De keuze is snel gemaakt, toch?

Kortom, niet twijfelen. Gewoon fietsen. 

Reacties (0)

Nog geen reacties

Nieuwe reactie